Po zrobieniu listy zakupów czekam na dostawę części ze Stanów. Mam jednak trochę części, które mogę przykręcić. Prace zatem dalej trwają. Przygotowałem środkowe/przednie mocowania kabiny do ramy.
![](img/023_001.jpg)
Przykręciłem je śrubami metrycznymi. Nie ma co kupować drogich calowych.
![](img/023_002.jpg)
Następna w kolejce do montażu jest poprzeczka nieco z tyłu ramy. Była przynitowana do górnej części, a te dwa kawałki usztywniały ją do dolnej części ramy.
![](img/023_003.jpg)
Tu też zamiast nitów będą śruby, też metryczne.
![](img/023_004.jpg)
Co ciekawe, naciągnięcie tego tak, żeby wszystkie śruby trafiły na swoje miejsce, nie było takie proste.
![](img/023_005.jpg)
Potem wygrzebałem sporo części z magazynu i zacząłem je montować. Tu mamy serwo (hydrauliczne) i pompę hamulcową.
![](img/023_006.jpg)
Przykręciłem to do wspornika.
![](img/023_007.jpg)
Przykręciłem też przekładnię kierowniczą do ramy. Rurki potem zdjąłem, żeby oddać je do cynkowania.
![](img/023_008.jpg)
Przykręciłem też wspornik układu kierowniczego do drugiej podłużnicy ramy i zamontowałem resztę układu kierowniczego.
![](img/023_009.jpg)
Z tyłu skończyliśmy ostatnio na założonym zawieszeniu i moście.
![](img/023_010.jpg)
Zajmę się hamulcami. Praktycznie wszystkie rurki były do wyrzucenia. Dorabiam nowe. Najpierw łatwizna - rurka od wężyka przy moście do ramy.
![](img/023_011.jpg)
Tu już na miejscu, z zaciśniętą końcówką i przykręconym łącznikiem.
![](img/023_012.jpg)
Potem musiałem zdecydować gdzie zamontować zawór proporcjonalny. Uznałem, że to miejsce będzie dobre (był zamontowany dużo, dużo dalej do tyłu ramy). Pewnie akurat w tym miejscu będę musiał zrobić łapę skrzyni, ale będę się tym martwił później :). Zrobiłem pierwszą rurkę, od pompy do zaworu. To niebieskie to zaworek zwrotny - nie pozwala na powrót płynu z hamulców do pompy, takie zaworki są konieczne, jeśli pompa jest poniżej reszty hamulców.
![](img/023_013.jpg)
Potem poprowadziłem rurkę na tył ramy.
![](img/023_014.jpg)
Z kawałka miedzianej rurki (której nie używam do hamulców, tylko jako szablon; docelowe rurki są miedzioniklowe) zrobiłem szablon następnego połączenia.
![](img/023_015.jpg)
W zaworkach zwrotnych są połączenia zaciskane bez zakuwania rurki - musiałem dokupić takie złączki, żeby mieć nowe koraliki do zaciśnięcia. Stare już były zużyte. Oczywiście nowe złączki mają metryczne gwinty, więc to wszystko trzeba ze sobą odpowiednio pożenić :).
![](img/023_016.jpg)
Po dokupieniu rurki 6mm zrobiłem też i drugie połączenie. Tylko ten fragment układu jest z rurki 6mm, pewnie, żeby Joe i Ted nie pomylili się podczas naprawiania tego w Stanach :).
![](img/023_017.jpg)
Udało mi się nawet całkiem zgrabne sprężynki skręcić.
![](img/023_018.jpg)
Na zdjęciu słabo widać, ale połączenia przy zaworze proporcjonalnym też ładnie wyszły, wszędzie są kąty 90 stopni.
![](img/023_019.jpg)
Pozostały do dorobienia dwie rurki - pomiędzy zaworem proporcjonalnym a przednimi zaciskami. Tu przymocowałem do ramy przewody elastyczne.
![](img/023_020.jpg)
Zaczynam od rurki do przedniego lewego zacisku. Praktycznie niemożliwe jest dorobienie tego za pierwszym razem, więc dorabiam sobie szablon w dwóch kawałkach. Do bardziej skomplikowanych rurek takich szablonów mam nawet i cztery.
![](img/023_021.jpg)
Potem wyginam rurkę z jednego odcinka, korzystając z tych kilku szablonów. Tu już gotowa rurka do przedniego lewego zacisku.
![](img/023_022.jpg)
Częściowo mogę wykorzystać ten sam szablon do dorobienia drugiej rurki, dolnej, do przedniego prawego zacisku. Przy zaworze oczywiście muszę zrobić ją inaczej.
![](img/023_023.jpg)
Ale w międzyczasie skończyła mi się rurka. Dlatego szybko zmieniamy miejsce pracy i zabieram się za dokończenie przedniego zawieszenia. To też okazało się ciekawą przygodą, chociażby dlatego, że nie mogłem wsunąć dolnych wahaczy na miejsce.
![](img/023_024.jpg)
W końcu jednak wymyśliłem coś takiego z użyciem pasa do ładunku. Ściągnąłem nim wahacz na miejsce i włożyłem śruby mocujące w ramę. Widać tu też dalsze części szablonów do rurki hamulcowej prawego zacisku. Do tego jeszcze wrócimy.
![](img/023_025.jpg)
Dale z zawieszeniem było jeszcze weselej - amerykańskie samochody są ciężkie, a więc mają i mocne, sztywne sprężyny. I weź je tu włóż na miejsce, jak nie masz całej reszty (i masy) samochodu... Kombinując z użyciem ściągacza (niewidoczny, jest między ramą a sprężyną), pasa do ładunku do ściągnięcia sprężyny na miejsce i podnośnika, udało mi się ścisnąć sprężynę na tyle, żeby przykręcić zwrotnicę.
![](img/023_026.jpg)
Tu już po zdjęciu ściągacza i pasa, przykręciłem też amortyzator.
![](img/023_027.jpg)
Po powtórzeniu przygody z drugiej strony przykręciłem też stabilizator.
![](img/023_028.jpg)
No to w sumie zawieszenia mam gotowe.
![](img/023_029.jpg)
Wróćmy do ostatniej rurki hamulcowej, bo właśnie dotarły na nią materiały. Dolna ruaka i ten mały kawałek po prawej, pomiędzy długimi rurkami to szablony, górna rurka to wygięta na ich podstawie docelowa.
![](img/023_030.jpg)
A zanim pokażę efekt końcowy, to przypomnę jak to wyglądało poprzednio.
![](img/023_031.jpg)
Tyle z tego zostało :).
![](img/023_032.jpg)
A tak to wygląda obecnie.
![](img/023_033.jpg)
![](img/023_034.jpg)
I chwilowo to tyle, bo znowu zabrakło części i czekam na następne :).
![](img/023_001.jpg)
Przykręciłem je śrubami metrycznymi. Nie ma co kupować drogich calowych.
![](img/023_002.jpg)
Następna w kolejce do montażu jest poprzeczka nieco z tyłu ramy. Była przynitowana do górnej części, a te dwa kawałki usztywniały ją do dolnej części ramy.
![](img/023_003.jpg)
Tu też zamiast nitów będą śruby, też metryczne.
![](img/023_004.jpg)
Co ciekawe, naciągnięcie tego tak, żeby wszystkie śruby trafiły na swoje miejsce, nie było takie proste.
![](img/023_005.jpg)
Potem wygrzebałem sporo części z magazynu i zacząłem je montować. Tu mamy serwo (hydrauliczne) i pompę hamulcową.
![](img/023_006.jpg)
Przykręciłem to do wspornika.
![](img/023_007.jpg)
Przykręciłem też przekładnię kierowniczą do ramy. Rurki potem zdjąłem, żeby oddać je do cynkowania.
![](img/023_008.jpg)
Przykręciłem też wspornik układu kierowniczego do drugiej podłużnicy ramy i zamontowałem resztę układu kierowniczego.
![](img/023_009.jpg)
Z tyłu skończyliśmy ostatnio na założonym zawieszeniu i moście.
![](img/023_010.jpg)
Zajmę się hamulcami. Praktycznie wszystkie rurki były do wyrzucenia. Dorabiam nowe. Najpierw łatwizna - rurka od wężyka przy moście do ramy.
![](img/023_011.jpg)
Tu już na miejscu, z zaciśniętą końcówką i przykręconym łącznikiem.
![](img/023_012.jpg)
Potem musiałem zdecydować gdzie zamontować zawór proporcjonalny. Uznałem, że to miejsce będzie dobre (był zamontowany dużo, dużo dalej do tyłu ramy). Pewnie akurat w tym miejscu będę musiał zrobić łapę skrzyni, ale będę się tym martwił później :). Zrobiłem pierwszą rurkę, od pompy do zaworu. To niebieskie to zaworek zwrotny - nie pozwala na powrót płynu z hamulców do pompy, takie zaworki są konieczne, jeśli pompa jest poniżej reszty hamulców.
![](img/023_013.jpg)
Potem poprowadziłem rurkę na tył ramy.
![](img/023_014.jpg)
Z kawałka miedzianej rurki (której nie używam do hamulców, tylko jako szablon; docelowe rurki są miedzioniklowe) zrobiłem szablon następnego połączenia.
![](img/023_015.jpg)
W zaworkach zwrotnych są połączenia zaciskane bez zakuwania rurki - musiałem dokupić takie złączki, żeby mieć nowe koraliki do zaciśnięcia. Stare już były zużyte. Oczywiście nowe złączki mają metryczne gwinty, więc to wszystko trzeba ze sobą odpowiednio pożenić :).
![](img/023_016.jpg)
Po dokupieniu rurki 6mm zrobiłem też i drugie połączenie. Tylko ten fragment układu jest z rurki 6mm, pewnie, żeby Joe i Ted nie pomylili się podczas naprawiania tego w Stanach :).
![](img/023_017.jpg)
Udało mi się nawet całkiem zgrabne sprężynki skręcić.
![](img/023_018.jpg)
Na zdjęciu słabo widać, ale połączenia przy zaworze proporcjonalnym też ładnie wyszły, wszędzie są kąty 90 stopni.
![](img/023_019.jpg)
Pozostały do dorobienia dwie rurki - pomiędzy zaworem proporcjonalnym a przednimi zaciskami. Tu przymocowałem do ramy przewody elastyczne.
![](img/023_020.jpg)
Zaczynam od rurki do przedniego lewego zacisku. Praktycznie niemożliwe jest dorobienie tego za pierwszym razem, więc dorabiam sobie szablon w dwóch kawałkach. Do bardziej skomplikowanych rurek takich szablonów mam nawet i cztery.
![](img/023_021.jpg)
Potem wyginam rurkę z jednego odcinka, korzystając z tych kilku szablonów. Tu już gotowa rurka do przedniego lewego zacisku.
![](img/023_022.jpg)
Częściowo mogę wykorzystać ten sam szablon do dorobienia drugiej rurki, dolnej, do przedniego prawego zacisku. Przy zaworze oczywiście muszę zrobić ją inaczej.
![](img/023_023.jpg)
Ale w międzyczasie skończyła mi się rurka. Dlatego szybko zmieniamy miejsce pracy i zabieram się za dokończenie przedniego zawieszenia. To też okazało się ciekawą przygodą, chociażby dlatego, że nie mogłem wsunąć dolnych wahaczy na miejsce.
![](img/023_024.jpg)
W końcu jednak wymyśliłem coś takiego z użyciem pasa do ładunku. Ściągnąłem nim wahacz na miejsce i włożyłem śruby mocujące w ramę. Widać tu też dalsze części szablonów do rurki hamulcowej prawego zacisku. Do tego jeszcze wrócimy.
![](img/023_025.jpg)
Dale z zawieszeniem było jeszcze weselej - amerykańskie samochody są ciężkie, a więc mają i mocne, sztywne sprężyny. I weź je tu włóż na miejsce, jak nie masz całej reszty (i masy) samochodu... Kombinując z użyciem ściągacza (niewidoczny, jest między ramą a sprężyną), pasa do ładunku do ściągnięcia sprężyny na miejsce i podnośnika, udało mi się ścisnąć sprężynę na tyle, żeby przykręcić zwrotnicę.
![](img/023_026.jpg)
Tu już po zdjęciu ściągacza i pasa, przykręciłem też amortyzator.
![](img/023_027.jpg)
Po powtórzeniu przygody z drugiej strony przykręciłem też stabilizator.
![](img/023_028.jpg)
No to w sumie zawieszenia mam gotowe.
![](img/023_029.jpg)
Wróćmy do ostatniej rurki hamulcowej, bo właśnie dotarły na nią materiały. Dolna ruaka i ten mały kawałek po prawej, pomiędzy długimi rurkami to szablony, górna rurka to wygięta na ich podstawie docelowa.
![](img/023_030.jpg)
A zanim pokażę efekt końcowy, to przypomnę jak to wyglądało poprzednio.
![](img/023_031.jpg)
Tyle z tego zostało :).
![](img/023_032.jpg)
A tak to wygląda obecnie.
![](img/023_033.jpg)
![](img/023_034.jpg)
I chwilowo to tyle, bo znowu zabrakło części i czekam na następne :).