Od dłuższego czasu tu już nic nie wstawiałem o Fordzie F1, ale to nie znaczy, że projekt umarł. Cały czas się coś działo, może nie szybko, ale skutecznie. Skończyliśmy ostatni wpis na tym, że rama z budą pojechała do blacharki. No i o tym teraz trochę napiszę. Cał blacharka została zrobiona przez mojego kolegę, a wszystkie zdjęcia z tego etapu są jego autorstwa. No to popatrzmy, co się działo. Najpierw buda trafiła do warsztatu.
![](img/012_001.jpg)
Ponieważ nie bardzo było co zbierać z tej karoserii, trzeba było sporo zbudować od zera. A że samochód jest mocno przerobiony, to i niewiele elementów dostępnych jako reprodukcje tu się przyda. Większość rzeczy zostanie dorobiona z arkusza blachy. Zaczynając od płyty podłogowej.
![](img/012_002.jpg)
Tu płyta podłogowa już nieco wyprostowana, z wygiętymi w dół bokami jako progi wewnętrzne. Na środku w poprzek wzmocnienie. Wszystko ma trafiać w fabryczne wymiary, wzmocnienia są też w miejscu, gdzie były oryginalnie.
![](img/012_003.jpg)
Widok z drugiej strony. Zdjęcia będą czasem w pionie - nie ja je robiłem :).
![](img/012_004.jpg)
A tu zdjęcie podłogi od dołu. Widać wstawione wzmocnienia progów.
![](img/012_005.jpg)
Z przodu pojawiło się wycięcie (z przetłoczeniami) na skrzynię biegów. Kanapa służy do przymierzenia jakie mocowania mają być zrobione. Razem z ramą, budą, silnikiem i skrzynią pojechało też trochę części - na przykład kanapa i szyby. Potem jednak kilka razy dosyłałem jakieś drobiazgi - mechanizm wycieraczek, nagrzewnicę itp, żeby dopasować do tego blachy.
![](img/012_006.jpg)
Mocowanie kanapy, w sumie ciut siermiężne, wylatuje. Niby nic z nim nie jest nie tak, ale skoro robimy podłogę od zera, to można to zrobić jako element karoserii. No i ponieważ buda ma obniżony dach, to potrzebujemy wykorzystać każde dostępne miejsce na kierowcę, więc kanapa te 3cm niżej robi różnicę.
![](img/012_007.jpg)
Tak to wygląda w odniesieniu do poożenia wzmocnienia.
![](img/012_008.jpg)
Do tylnej krawędzi kabiny też zostało dorobione wzmocnienie, wzorowane na oryginalnym.
![](img/012_009.jpg)
Zbliżenie na przetłoczenia wycięcia na skrzynię biegów. Tu będzie przykręcana pokrywa. Wzmocnienia są przykręcone wkrętami, przyspawane będą ciut później.
![](img/012_010.jpg)
Dorobione wzmocnienia tylnych rogów kabiny.
![](img/012_011.jpg)
A tu jedna z nielicznych części blacharskich kupiona nowa. Reprodukcje przednich boków kabiny, między błotnikiem a drzwiami. Tego nie było sensu dorabiać. Reprodukcja jest całkiem przyzwoicie wykonana.
![](img/012_012.jpg)
Póki co potrzebne jest tylko te wzmocnienie między podłogą a tą częścią, więc zostaje ono odwiercone.
![](img/012_013.jpg)
I w sumie dobrze, że tak się dzieje, bo pomiędzy blachami nie było niczym zabezpieczone. Teraz tu trafi podkład, żeby to nie rdzewiało po montażu.
![](img/012_014.jpg)
Przymiarka wzmocnień do przednich rogów kabiny.
![](img/012_015.jpg)
Rzut oka na gródź w oryginalnej kabinie. Niewiele z tego musi być w nowej, bo zupełnie inny osprzęt jest a grodzi, tu jest też przetłoczenie pod silnik rzędowy, a będziemy mieli V8.
![](img/012_016.jpg)
Powstała zatem nowa, dość prosta w kształcie gródź. Dla sztywności i wyglądu zostały dodane przetłoczenia.
![](img/012_017.jpg)
Tak to wygląda z przodu.
![](img/012_018.jpg)
Po stronie kierowcy mamy wycięcie na pedał hamulca.
![](img/012_019.jpg)
Powstały nowe wzmocnienia połączenia grodzi z podłogą.
![](img/012_020.jpg)
Tu widać je na miejscu Część wystaje od strony kabiny, część od strony komory silnika, część zachodzi na wzmocnienie słupka. Pomiędzy połączone blachy trafia podkład.
![](img/012_021.jpg)
Tu widok tego miejsca od strony komory silnika.
![](img/012_022.jpg)
Miejsca w podłodze, na które przychodzą wzmocnienia, zostały pomoalowane podkładem.
![](img/012_023.jpg)
We wzmocnieniach płaszczyzny, które będą niedostępne po ich połączeniu z podłogą, też już mają podkład.
![](img/012_024.jpg)
Wzmocnienie tylne już wspawane.
![](img/012_025.jpg)
A do przedniego wzmocnienia zostały dorobione nóżki do przykręcenia kanapy. Zastąpią one ten stelaż widoczny poprzednio.
![](img/012_026.jpg)
Otwór na pedał hamulcadostał przetłoczenia. W grodzi powstała dalsza część wycięcia na skrzynię biegów. To oczywiście wymaga cały czas przymierzania podłogi na ramie.
![](img/012_027.jpg)
Ponieważ z tej strony grodzi nic nie będzie mocowane, przetłoczenia zostały przedłużone, żeby były symetrycznie z obu stron.
![](img/012_028.jpg)
Tu to widać lepiej. Nie wiem czemu były niesymetryczne od początku, jakiś pomysł chyba był, ale stwierdziliśmy, że tak będzie lepiej. Podczas całych prac mieliśmy grupę na Signalu - ja, blacharz i właściciel, gdzie na bieżąco omawialiśmy postępy prac i ewentualne pomysły, zmiany, decyzje. Była to bardzo owocna współpraca.
![](img/012_029.jpg)
Gródź wspawana na gotowo do podłogi, wzmocnienia w narożnikach również.
![](img/012_030.jpg)
A tu od lewej: wzmocnienia tylnych punktów mocowania kanapy, mocowanie karoserii do ramy, wzmocnienia dolne podłogi.
![](img/012_031.jpg)
![](img/012_001.jpg)
Ponieważ nie bardzo było co zbierać z tej karoserii, trzeba było sporo zbudować od zera. A że samochód jest mocno przerobiony, to i niewiele elementów dostępnych jako reprodukcje tu się przyda. Większość rzeczy zostanie dorobiona z arkusza blachy. Zaczynając od płyty podłogowej.
![](img/012_002.jpg)
Tu płyta podłogowa już nieco wyprostowana, z wygiętymi w dół bokami jako progi wewnętrzne. Na środku w poprzek wzmocnienie. Wszystko ma trafiać w fabryczne wymiary, wzmocnienia są też w miejscu, gdzie były oryginalnie.
![](img/012_003.jpg)
Widok z drugiej strony. Zdjęcia będą czasem w pionie - nie ja je robiłem :).
![](img/012_004.jpg)
A tu zdjęcie podłogi od dołu. Widać wstawione wzmocnienia progów.
![](img/012_005.jpg)
Z przodu pojawiło się wycięcie (z przetłoczeniami) na skrzynię biegów. Kanapa służy do przymierzenia jakie mocowania mają być zrobione. Razem z ramą, budą, silnikiem i skrzynią pojechało też trochę części - na przykład kanapa i szyby. Potem jednak kilka razy dosyłałem jakieś drobiazgi - mechanizm wycieraczek, nagrzewnicę itp, żeby dopasować do tego blachy.
![](img/012_006.jpg)
Mocowanie kanapy, w sumie ciut siermiężne, wylatuje. Niby nic z nim nie jest nie tak, ale skoro robimy podłogę od zera, to można to zrobić jako element karoserii. No i ponieważ buda ma obniżony dach, to potrzebujemy wykorzystać każde dostępne miejsce na kierowcę, więc kanapa te 3cm niżej robi różnicę.
![](img/012_007.jpg)
Tak to wygląda w odniesieniu do poożenia wzmocnienia.
![](img/012_008.jpg)
Do tylnej krawędzi kabiny też zostało dorobione wzmocnienie, wzorowane na oryginalnym.
![](img/012_009.jpg)
Zbliżenie na przetłoczenia wycięcia na skrzynię biegów. Tu będzie przykręcana pokrywa. Wzmocnienia są przykręcone wkrętami, przyspawane będą ciut później.
![](img/012_010.jpg)
Dorobione wzmocnienia tylnych rogów kabiny.
![](img/012_011.jpg)
A tu jedna z nielicznych części blacharskich kupiona nowa. Reprodukcje przednich boków kabiny, między błotnikiem a drzwiami. Tego nie było sensu dorabiać. Reprodukcja jest całkiem przyzwoicie wykonana.
![](img/012_012.jpg)
Póki co potrzebne jest tylko te wzmocnienie między podłogą a tą częścią, więc zostaje ono odwiercone.
![](img/012_013.jpg)
I w sumie dobrze, że tak się dzieje, bo pomiędzy blachami nie było niczym zabezpieczone. Teraz tu trafi podkład, żeby to nie rdzewiało po montażu.
![](img/012_014.jpg)
Przymiarka wzmocnień do przednich rogów kabiny.
![](img/012_015.jpg)
Rzut oka na gródź w oryginalnej kabinie. Niewiele z tego musi być w nowej, bo zupełnie inny osprzęt jest a grodzi, tu jest też przetłoczenie pod silnik rzędowy, a będziemy mieli V8.
![](img/012_016.jpg)
Powstała zatem nowa, dość prosta w kształcie gródź. Dla sztywności i wyglądu zostały dodane przetłoczenia.
![](img/012_017.jpg)
Tak to wygląda z przodu.
![](img/012_018.jpg)
Po stronie kierowcy mamy wycięcie na pedał hamulca.
![](img/012_019.jpg)
Powstały nowe wzmocnienia połączenia grodzi z podłogą.
![](img/012_020.jpg)
Tu widać je na miejscu Część wystaje od strony kabiny, część od strony komory silnika, część zachodzi na wzmocnienie słupka. Pomiędzy połączone blachy trafia podkład.
![](img/012_021.jpg)
Tu widok tego miejsca od strony komory silnika.
![](img/012_022.jpg)
Miejsca w podłodze, na które przychodzą wzmocnienia, zostały pomoalowane podkładem.
![](img/012_023.jpg)
We wzmocnieniach płaszczyzny, które będą niedostępne po ich połączeniu z podłogą, też już mają podkład.
![](img/012_024.jpg)
Wzmocnienie tylne już wspawane.
![](img/012_025.jpg)
A do przedniego wzmocnienia zostały dorobione nóżki do przykręcenia kanapy. Zastąpią one ten stelaż widoczny poprzednio.
![](img/012_026.jpg)
Otwór na pedał hamulcadostał przetłoczenia. W grodzi powstała dalsza część wycięcia na skrzynię biegów. To oczywiście wymaga cały czas przymierzania podłogi na ramie.
![](img/012_027.jpg)
Ponieważ z tej strony grodzi nic nie będzie mocowane, przetłoczenia zostały przedłużone, żeby były symetrycznie z obu stron.
![](img/012_028.jpg)
Tu to widać lepiej. Nie wiem czemu były niesymetryczne od początku, jakiś pomysł chyba był, ale stwierdziliśmy, że tak będzie lepiej. Podczas całych prac mieliśmy grupę na Signalu - ja, blacharz i właściciel, gdzie na bieżąco omawialiśmy postępy prac i ewentualne pomysły, zmiany, decyzje. Była to bardzo owocna współpraca.
![](img/012_029.jpg)
Gródź wspawana na gotowo do podłogi, wzmocnienia w narożnikach również.
![](img/012_030.jpg)
A tu od lewej: wzmocnienia tylnych punktów mocowania kanapy, mocowanie karoserii do ramy, wzmocnienia dolne podłogi.
![](img/012_031.jpg)