Dotarła kolejna partia części. Było trochę zamieszania z urzędem celnym, ale w końcu dotarły na miejsce.
![](img/006_001.jpg)
Kontynuujmy zatem składanie. Do wymiany zostały hamulce synchronizujące 3 i 4 biegu.
![](img/006_002.jpg)
Rozpiąłem te szerokie pierścienie. Tym razem było jakoś łatwiej :).
![](img/006_003.jpg)
I porównanie tego co było z nowymi.
![](img/006_004.jpg)
Dokładnie domyłem zakamarki kół zębatych i włożyłem nowe taśmy na miejsce - tu 4 biegu.
![](img/006_005.jpg)
A tu 3 biegu.
![](img/006_006.jpg)
Spiąłem je pierścieniami sprężystymi. Przygotowałem nowe koło synchronizatora.
![](img/006_007.jpg)
Porównanie zębów zużytego koła i nowego.
![](img/006_008.jpg)
Prawie mogę złożyć to w jeden wałek. Zostało do założenia ostatnie łożysko - wałka wejściowego.
![](img/006_009.jpg)
Wcisnąłem je na prasie.
![](img/006_010.jpg)
I złożyłem wałek w jedną całość.
![](img/006_011.jpg)
Wymieniłem też hamulec synchronizujący piętego biegu.
![](img/006_012.jpg)
Tu już spięty na miejscu.
![](img/006_013.jpg)
Włożyłem wałek główny do obudowy skrzyni. Założyłem koła zębate wstecznego i piątego biegu na miejsce. To koło synchronizatora też jest nowe.
![](img/006_014.jpg)
Po założeniu flanszy wyjściowej skrzyni i dokręceniu nakrętki mogę zmierzyć odległość między zewnętrznymi krawędziami kół zębatych 4 i 3 biegu. Musi się zawierać w przedziale od 42mm do 42,2mm. Na szczęście się zawiera, bo bym musiał jeszcze zdobyć odpowiednie podkładki dystansowe.
![](img/006_015.jpg)
Teraz mogę założyć tymczasowo kulki, a potem i sprężynki blokujące wybieraki biegów w odpowiednich pozycjach.
![](img/006_016.jpg)
Dzięki temu wybieraki są ustawione tam, gdzie je zatrzymują kulki. Teraz poluzowałem śruby mocujące wybieraki do prętów i przesunąłem je tak, żeby były równo w połowie między biegami, które obsługują.
![](img/006_017.jpg)
Po dokręceniu śrub wybieraków składam skrzynię dalej. Włożyłem wałek pośredni.
![](img/006_018.jpg)
I zamknąłem całość drugą połówką obudowy. Potem jeszcze raz ją zdjąłem i wymieniłem jedną ze szpilek, bo była za krótka. Potem jeszcze raz to zdjąłem, bo zapomniałem założyć kółka zębatego wstecznego biegu, a nie da się go założyć inaczej, niż gdy te dwie połówki są oddzielone. W końcu mogłem to skręcić na gotowo. Chyba, że w środku zostawiłem zegarek. Ale nie noszę.
![](img/006_019.jpg)
Założyłem teraz wybierak piątego i wstecznego biegu. Powyżej skrzyni widać też przygotowany jego pręt.
![](img/006_020.jpg)
Teraz muszę włożyć pin blokujący pomiędzy pręty 3/4 i 5/R biegów.
![](img/006_021.jpg)
Po włożeniu prętu 5 biegu uzupełniłem tu ostatnią kulkę i sprężynkę.
![](img/006_022.jpg)
Kulka i sprężynka ustaliły w pozycji pręt 5 biegu. Teraz mogłem ustawić wybierak w odpowiedniej dległości od koła zębatego.
![](img/006_023.jpg)
Oglądałem to kilka razy dookoła, ale chyba rzeczywiście to jest ten moment, kiedy mogę zamknąć tylną pokrywę skrzyni.
![](img/006_024.jpg)
Skręcone razem.
![](img/006_025.jpg)
Teraz przód, który już częściowo miałem gotowy.
![](img/006_026.jpg)
Przykręcony.
![](img/006_027.jpg)
Po założeniu nowej podkładki miedzianej wkręcam czujnik wstecznego biegu. Coś mnie jeszcze tknęło i sprawdziłem czujnik, czy jest sprawny. Jest.
![](img/006_028.jpg)
Ponieważ stare przewody nie wyglądały za dobrze, a dostęp po założeniu skrzyni będzie tu żaden, zrobiłem nowe.
![](img/006_029.jpg)
Dostałem też nową rurkę wysprzęglika, która tym razem pasuje.
![](img/006_030.jpg)
Przerzuciłem się teraz na drugą stronę skrzyni. Do zamontowania jest napęd linki prędkościomierza.
![](img/006_031.jpg)
włożyłem na miejsce podstawę dźwigni zmiany biegów i przykręciłem jej mocowania po bokach.
![](img/006_032.jpg)
Włożyłem płytkę ze sprężynką po stronie piątego i wstecznego biegu.
![](img/006_033.jpg)
Teraz pierwsza część zamknięcia.
![](img/006_034.jpg)
I kolejne dwie metalowe półokrągłe części zamykające ten otwór. Na końcu gumowe zamknięcie.
![](img/006_035.jpg)
A to części, które mi zostały.
![](img/006_036.jpg)
I gotowa do założenia skrzynia. Założyłem na chwilę lewarek i na sucho to biegi wchodzą. Mam nadzieję, że będzie dobrze działać :).
![](img/006_037.jpg)
Alfa w tle już się cieszy :).
![](img/006_038.jpg)
![](img/006_001.jpg)
Kontynuujmy zatem składanie. Do wymiany zostały hamulce synchronizujące 3 i 4 biegu.
![](img/006_002.jpg)
Rozpiąłem te szerokie pierścienie. Tym razem było jakoś łatwiej :).
![](img/006_003.jpg)
I porównanie tego co było z nowymi.
![](img/006_004.jpg)
Dokładnie domyłem zakamarki kół zębatych i włożyłem nowe taśmy na miejsce - tu 4 biegu.
![](img/006_005.jpg)
A tu 3 biegu.
![](img/006_006.jpg)
Spiąłem je pierścieniami sprężystymi. Przygotowałem nowe koło synchronizatora.
![](img/006_007.jpg)
Porównanie zębów zużytego koła i nowego.
![](img/006_008.jpg)
Prawie mogę złożyć to w jeden wałek. Zostało do założenia ostatnie łożysko - wałka wejściowego.
![](img/006_009.jpg)
Wcisnąłem je na prasie.
![](img/006_010.jpg)
I złożyłem wałek w jedną całość.
![](img/006_011.jpg)
Wymieniłem też hamulec synchronizujący piętego biegu.
![](img/006_012.jpg)
Tu już spięty na miejscu.
![](img/006_013.jpg)
Włożyłem wałek główny do obudowy skrzyni. Założyłem koła zębate wstecznego i piątego biegu na miejsce. To koło synchronizatora też jest nowe.
![](img/006_014.jpg)
Po założeniu flanszy wyjściowej skrzyni i dokręceniu nakrętki mogę zmierzyć odległość między zewnętrznymi krawędziami kół zębatych 4 i 3 biegu. Musi się zawierać w przedziale od 42mm do 42,2mm. Na szczęście się zawiera, bo bym musiał jeszcze zdobyć odpowiednie podkładki dystansowe.
![](img/006_015.jpg)
Teraz mogę założyć tymczasowo kulki, a potem i sprężynki blokujące wybieraki biegów w odpowiednich pozycjach.
![](img/006_016.jpg)
Dzięki temu wybieraki są ustawione tam, gdzie je zatrzymują kulki. Teraz poluzowałem śruby mocujące wybieraki do prętów i przesunąłem je tak, żeby były równo w połowie między biegami, które obsługują.
![](img/006_017.jpg)
Po dokręceniu śrub wybieraków składam skrzynię dalej. Włożyłem wałek pośredni.
![](img/006_018.jpg)
I zamknąłem całość drugą połówką obudowy. Potem jeszcze raz ją zdjąłem i wymieniłem jedną ze szpilek, bo była za krótka. Potem jeszcze raz to zdjąłem, bo zapomniałem założyć kółka zębatego wstecznego biegu, a nie da się go założyć inaczej, niż gdy te dwie połówki są oddzielone. W końcu mogłem to skręcić na gotowo. Chyba, że w środku zostawiłem zegarek. Ale nie noszę.
![](img/006_019.jpg)
Założyłem teraz wybierak piątego i wstecznego biegu. Powyżej skrzyni widać też przygotowany jego pręt.
![](img/006_020.jpg)
Teraz muszę włożyć pin blokujący pomiędzy pręty 3/4 i 5/R biegów.
![](img/006_021.jpg)
Po włożeniu prętu 5 biegu uzupełniłem tu ostatnią kulkę i sprężynkę.
![](img/006_022.jpg)
Kulka i sprężynka ustaliły w pozycji pręt 5 biegu. Teraz mogłem ustawić wybierak w odpowiedniej dległości od koła zębatego.
![](img/006_023.jpg)
Oglądałem to kilka razy dookoła, ale chyba rzeczywiście to jest ten moment, kiedy mogę zamknąć tylną pokrywę skrzyni.
![](img/006_024.jpg)
Skręcone razem.
![](img/006_025.jpg)
Teraz przód, który już częściowo miałem gotowy.
![](img/006_026.jpg)
Przykręcony.
![](img/006_027.jpg)
Po założeniu nowej podkładki miedzianej wkręcam czujnik wstecznego biegu. Coś mnie jeszcze tknęło i sprawdziłem czujnik, czy jest sprawny. Jest.
![](img/006_028.jpg)
Ponieważ stare przewody nie wyglądały za dobrze, a dostęp po założeniu skrzyni będzie tu żaden, zrobiłem nowe.
![](img/006_029.jpg)
Dostałem też nową rurkę wysprzęglika, która tym razem pasuje.
![](img/006_030.jpg)
Przerzuciłem się teraz na drugą stronę skrzyni. Do zamontowania jest napęd linki prędkościomierza.
![](img/006_031.jpg)
włożyłem na miejsce podstawę dźwigni zmiany biegów i przykręciłem jej mocowania po bokach.
![](img/006_032.jpg)
Włożyłem płytkę ze sprężynką po stronie piątego i wstecznego biegu.
![](img/006_033.jpg)
Teraz pierwsza część zamknięcia.
![](img/006_034.jpg)
I kolejne dwie metalowe półokrągłe części zamykające ten otwór. Na końcu gumowe zamknięcie.
![](img/006_035.jpg)
A to części, które mi zostały.
![](img/006_036.jpg)
I gotowa do założenia skrzynia. Założyłem na chwilę lewarek i na sucho to biegi wchodzą. Mam nadzieję, że będzie dobrze działać :).
![](img/006_037.jpg)
Alfa w tle już się cieszy :).
![](img/006_038.jpg)