Umyłem trochę części, żeby móc posprzątać bałagan ze środka garażu :).
![](img/003_001.jpg)
Pomierzyłem też kluczowe wymiary silnika. Ciekawe, że w/g instrukcji "Saab Competition Modification Guide" luzy na panewkach mają być 0.035 - 0.05mm, gdzie normalnie powinny mieć 0.04 do 0.06mm. Tu w kazdym razie jest wszystko do przyjęcia. Gorzej z tłokami. Standardowe, odlewane tłoi mają mieć luz w cylindrze 0.04 - 0.06mm, kute z reguły 0.14mm. W instrukcji jest błąd, luz na tłokach jest podany 0.014mm :). W każdym razie tu cylindry są ciut za ciasne...
![](img/003_002.jpg)
Przygotowywałem też kilka rzeczy do malowania proszkowego, więc od razu i z tego silnika capnąłem kilka rzeczy. Złapałem gaźniki...
![](img/003_003.jpg)
Ale nie gaźniki będę piaskował, a tacki na paliwo pod nimi. Obecnie są pomalowane z pędzla, co nie wygląda za dobrze.
![](img/003_004.jpg)
Złapałem też miskę olejową i pokrywy zaworów, żeby usunąć lakier proszkowy z ich wnętrza.
![](img/003_005.jpg)
Z pokrywy zaworów odwierciłem też blaszkę separatora par oleju. Pod nią - ścierniwo z piaskowania... Dobrze, że ten silnik krótko pracował i nie zdążyło to spłynąć do układu olejowego.
![](img/003_006.jpg)
Z pokrywy usunąłem też wszystkie pozostałości mocowań.
![](img/003_007.jpg)
W Saabie została jeszcze skrzynia biegów, jedna w komorze silnika, druga w nogach pasażera.
![](img/003_008.jpg)
Tą z komory silnika odpiąłem od dźwigni zmiany biegów i linki prędkościomierza. Odkręciłem też wysprzęglik.
![](img/003_009.jpg)
I wyjąłem z komory.
![](img/003_010.jpg)
Mamy tu dwie skrzynie biegów, ta po prawej jest trochę późniejsza niż ta, co bezpośrednio zastąpiła dwusuwową, już nieco mocniejsza. Po lewej - późniejsza skrzynia, jeszcze bardziej wzmocniona. Trochę widać czym się różnią.
![](img/003_011.jpg)
Ta wcześniejsza ma nieco mniej żeberek na obudowie.
![](img/003_012.jpg)
Tu widać dodatkowe żeberka wzmacniające przy korku oleju w późniejszej skrzyni.
![](img/003_013.jpg)
We wcześniejszej mamy taki wałek sprzęgłowy.
![](img/003_014.jpg)
Późniejsza nie ma przewężenia - wałek sprzęgłowy jest na całej długości grubszy.
![](img/003_015.jpg)
Użyjemy mocniejszej skrzyni. Muszę ją jednak przejrzeć. Wykręciłem korek spustowy oleju, a tam stado opiłków.
![](img/003_016.jpg)
Po oczyszczeniu widać właściwy kształt korka i ile miał opiłków.
![](img/003_017.jpg)
W środku natomiast skrzynia ładna, nie widać zużycia, wręcz czysta. Skąd zatem opiłki?
![](img/003_018.jpg)
O, chyba już widzę, po zdjęciu obudowy mechanizmu różnicowego.
![](img/003_019.jpg)
Tak. Zębatka wyłączająca mechanizm wolnego koła jest prawie całkiem zmielona.
![](img/003_020.jpg)
Wyjąłem też do przemycia mechanizm różnicowy.
![](img/003_021.jpg)
I pootwierałem skrzynię.
![](img/003_022.jpg)
Otworzyłem też tą skrzynię, co była na aucie. Miała wlany świeżutki olej, ale na końcu zlał się z niej również szlam.
![](img/003_023.jpg)
W środku była sporo czystsza niż druga. Widać tu taką samą zębatkę od mechanizmu wolnego koła.
![](img/003_024.jpg)
Widać różnicę. Po to właśnie otwierałem tą starszą, słabszą skrzynię, żeby pozyskać tą zębatkę.
![](img/003_025.jpg)
I porównanie dwóch wałków sprzęgłowych.
![](img/003_026.jpg)
W obudowie sprzęgła skrzyni wyjętej z komory silnika widać też pamiątki ze zmielenia sprzęgła, o którym wspominał właściciel.
![](img/003_027.jpg)
Odkręciłem też starą poduszkę skrzyni biegów z komory silnika.
![](img/003_028.jpg)
![](img/003_001.jpg)
Pomierzyłem też kluczowe wymiary silnika. Ciekawe, że w/g instrukcji "Saab Competition Modification Guide" luzy na panewkach mają być 0.035 - 0.05mm, gdzie normalnie powinny mieć 0.04 do 0.06mm. Tu w kazdym razie jest wszystko do przyjęcia. Gorzej z tłokami. Standardowe, odlewane tłoi mają mieć luz w cylindrze 0.04 - 0.06mm, kute z reguły 0.14mm. W instrukcji jest błąd, luz na tłokach jest podany 0.014mm :). W każdym razie tu cylindry są ciut za ciasne...
![](img/003_002.jpg)
Przygotowywałem też kilka rzeczy do malowania proszkowego, więc od razu i z tego silnika capnąłem kilka rzeczy. Złapałem gaźniki...
![](img/003_003.jpg)
Ale nie gaźniki będę piaskował, a tacki na paliwo pod nimi. Obecnie są pomalowane z pędzla, co nie wygląda za dobrze.
![](img/003_004.jpg)
Złapałem też miskę olejową i pokrywy zaworów, żeby usunąć lakier proszkowy z ich wnętrza.
![](img/003_005.jpg)
Z pokrywy zaworów odwierciłem też blaszkę separatora par oleju. Pod nią - ścierniwo z piaskowania... Dobrze, że ten silnik krótko pracował i nie zdążyło to spłynąć do układu olejowego.
![](img/003_006.jpg)
Z pokrywy usunąłem też wszystkie pozostałości mocowań.
![](img/003_007.jpg)
W Saabie została jeszcze skrzynia biegów, jedna w komorze silnika, druga w nogach pasażera.
![](img/003_008.jpg)
Tą z komory silnika odpiąłem od dźwigni zmiany biegów i linki prędkościomierza. Odkręciłem też wysprzęglik.
![](img/003_009.jpg)
I wyjąłem z komory.
![](img/003_010.jpg)
Mamy tu dwie skrzynie biegów, ta po prawej jest trochę późniejsza niż ta, co bezpośrednio zastąpiła dwusuwową, już nieco mocniejsza. Po lewej - późniejsza skrzynia, jeszcze bardziej wzmocniona. Trochę widać czym się różnią.
![](img/003_011.jpg)
Ta wcześniejsza ma nieco mniej żeberek na obudowie.
![](img/003_012.jpg)
Tu widać dodatkowe żeberka wzmacniające przy korku oleju w późniejszej skrzyni.
![](img/003_013.jpg)
We wcześniejszej mamy taki wałek sprzęgłowy.
![](img/003_014.jpg)
Późniejsza nie ma przewężenia - wałek sprzęgłowy jest na całej długości grubszy.
![](img/003_015.jpg)
Użyjemy mocniejszej skrzyni. Muszę ją jednak przejrzeć. Wykręciłem korek spustowy oleju, a tam stado opiłków.
![](img/003_016.jpg)
Po oczyszczeniu widać właściwy kształt korka i ile miał opiłków.
![](img/003_017.jpg)
W środku natomiast skrzynia ładna, nie widać zużycia, wręcz czysta. Skąd zatem opiłki?
![](img/003_018.jpg)
O, chyba już widzę, po zdjęciu obudowy mechanizmu różnicowego.
![](img/003_019.jpg)
Tak. Zębatka wyłączająca mechanizm wolnego koła jest prawie całkiem zmielona.
![](img/003_020.jpg)
Wyjąłem też do przemycia mechanizm różnicowy.
![](img/003_021.jpg)
I pootwierałem skrzynię.
![](img/003_022.jpg)
Otworzyłem też tą skrzynię, co była na aucie. Miała wlany świeżutki olej, ale na końcu zlał się z niej również szlam.
![](img/003_023.jpg)
W środku była sporo czystsza niż druga. Widać tu taką samą zębatkę od mechanizmu wolnego koła.
![](img/003_024.jpg)
Widać różnicę. Po to właśnie otwierałem tą starszą, słabszą skrzynię, żeby pozyskać tą zębatkę.
![](img/003_025.jpg)
I porównanie dwóch wałków sprzęgłowych.
![](img/003_026.jpg)
W obudowie sprzęgła skrzyni wyjętej z komory silnika widać też pamiątki ze zmielenia sprzęgła, o którym wspominał właściciel.
![](img/003_027.jpg)
Odkręciłem też starą poduszkę skrzyni biegów z komory silnika.
![](img/003_028.jpg)