Wkrótce po rozłożeniu skrzyni wziąłem się za czyszczenie i weryfikację części. Po zamówieniu łożysk i usczelnień i odrdzewieniu i oddzaniu do cynkowania detali, miałem chwilę na doczyszczenie obudowy skrzyni z rdzy. Potem mogłem pomalować części podkładem.
I lakierem.
Potem poczekałem na skompletowanie części i zabrałem się do pracy. To wszystko trzeba włożyć do środka obudowy tak, żevy się zmieściło :).
Zacznę od zrobienia porządków, czyli złożenia wałka wyjściowego - na nim jest sporo kółek zębatych, więc jak złożę to na początku, to będę miał trochę więcej miejsca na stole.
Złożyłem przesuwkę 1/2 biegu.
Potem synchronizator i koło pierwszego biegu - tylko ono jest zakładane z tyłu wałka, tuż przed włożeniem łożyska i przekłądki skrzyni.
Za kółkiem jest ślimak nabierający oleju i wlewający go w stronę wnętrza koła.
Tu przygotowałem nowe łożysko.
Potem wcisnąłem je na prasie.
Pozostała do złożenia przednia częś wałka wyjściowego.
Najpierw włożyłem synchronizator i koło drugiego biegu.
Potem koło trzeciego biegu i przesuwkę 3/4 biegu.
I widok z boku na złożony mechanizm.
Odkładam na bok to, co złożyłem i zabieram się za obudowę. Póki co jest pusta.
Zacznę od włożenia kółka wstecznego biegu. Na dno skrzyni trafi też magnes - tu jeszcze w strunówce, zabezpieczony przed łapaniem wszystkiego, co magnetyczne.
Pierwsze części już w obudowie.
Potem zmieniam bieżnię łożyska na wałku pośrednim.
Tu nowa bieżnia już na miejscu. Zaraz będę składał igiełki łożyskujące wałek.
Do środka wałka najpierw trafiają dwie podkładki, potem igiełki, a za nimi kolejne dwie podkładki.
Potem wałek wkładam do obudowy i przesuwam go na dno skrzyni.
Zakładam nową uszczelkę między korpus a przekładkę skrzyni.
I do obudowy trafia wcześniej złożony wałek wyjściowy. Tymczasowo przykręcam przekładkę skrzyni śrubami krótszymi, niż oryginalne.
Na wałku sprzęgłowym wymienię łożysko przednie skrzyni.
A następnie wkładam wałek sprzęgłowy na miejsce.
Wtedy mogę odwrócić skrzynię do góry dnem. Dzięki temu wałek pośredni opada na resztę kół zębatych i mogę włożyć jego łożyska na miejsce.
Teraz mogę złożyć mechanizmy piątego biegu.
Najpierw koło napędzające, przykręcone nakrętką. Zaraz za nim mniejsze koło napędzane.
Potem przesuwka i synchronizator piątego biegu.
Tu już założone.
Potem zakładam wszystkie widełki biegów i wsuwam pręt, po którym się przesuwają.
W obudowę skrzyni wkładam bolec i sprężynę blokującą biegi i wkręcam koreczek.
W ogonie skrzyni wymieniam uszczelniacz wału napędowego.
Zakładam ogon skrzyni i wymieniam śruby na właściwe. Mogę je już przykręcić na gotowo. Wstępnie ustawiam blokadę mechanizmu piątego biegu.
Zakładam gniazdo dźwigni zmiany biegów.
A potem zaślepkę z tyłu i czujnik wstecznego.
Mogę już zamknąć skrzynię przykręcając pokrywę.
Została mi tylko pokrywka łożyska przedniego. Wymieniam w niej uszczelniacz i przygotowuję nową uszczelkę.
Przykręcone na miejsce. Łapę sprzęgła założę później.
I skrzynia gotowa.>
Póki co nie włożyłem zębatki napędu lini prędkościomierza, bo nie wiem jeszcze jakie przełożenie będzie miał most, który będzie w tym samochodzie, a od tego zależy jaką zębatkę trzeba będzie użyć.
I lakierem.
Potem poczekałem na skompletowanie części i zabrałem się do pracy. To wszystko trzeba włożyć do środka obudowy tak, żevy się zmieściło :).
Zacznę od zrobienia porządków, czyli złożenia wałka wyjściowego - na nim jest sporo kółek zębatych, więc jak złożę to na początku, to będę miał trochę więcej miejsca na stole.
Złożyłem przesuwkę 1/2 biegu.
Potem synchronizator i koło pierwszego biegu - tylko ono jest zakładane z tyłu wałka, tuż przed włożeniem łożyska i przekłądki skrzyni.
Za kółkiem jest ślimak nabierający oleju i wlewający go w stronę wnętrza koła.
Tu przygotowałem nowe łożysko.
Potem wcisnąłem je na prasie.
Pozostała do złożenia przednia częś wałka wyjściowego.
Najpierw włożyłem synchronizator i koło drugiego biegu.
Potem koło trzeciego biegu i przesuwkę 3/4 biegu.
I widok z boku na złożony mechanizm.
Odkładam na bok to, co złożyłem i zabieram się za obudowę. Póki co jest pusta.
Zacznę od włożenia kółka wstecznego biegu. Na dno skrzyni trafi też magnes - tu jeszcze w strunówce, zabezpieczony przed łapaniem wszystkiego, co magnetyczne.
Pierwsze części już w obudowie.
Potem zmieniam bieżnię łożyska na wałku pośrednim.
Tu nowa bieżnia już na miejscu. Zaraz będę składał igiełki łożyskujące wałek.
Do środka wałka najpierw trafiają dwie podkładki, potem igiełki, a za nimi kolejne dwie podkładki.
Potem wałek wkładam do obudowy i przesuwam go na dno skrzyni.
Zakładam nową uszczelkę między korpus a przekładkę skrzyni.
I do obudowy trafia wcześniej złożony wałek wyjściowy. Tymczasowo przykręcam przekładkę skrzyni śrubami krótszymi, niż oryginalne.
Na wałku sprzęgłowym wymienię łożysko przednie skrzyni.
A następnie wkładam wałek sprzęgłowy na miejsce.
Wtedy mogę odwrócić skrzynię do góry dnem. Dzięki temu wałek pośredni opada na resztę kół zębatych i mogę włożyć jego łożyska na miejsce.
Teraz mogę złożyć mechanizmy piątego biegu.
Najpierw koło napędzające, przykręcone nakrętką. Zaraz za nim mniejsze koło napędzane.
Potem przesuwka i synchronizator piątego biegu.
Tu już założone.
Potem zakładam wszystkie widełki biegów i wsuwam pręt, po którym się przesuwają.
W obudowę skrzyni wkładam bolec i sprężynę blokującą biegi i wkręcam koreczek.
W ogonie skrzyni wymieniam uszczelniacz wału napędowego.
Zakładam ogon skrzyni i wymieniam śruby na właściwe. Mogę je już przykręcić na gotowo. Wstępnie ustawiam blokadę mechanizmu piątego biegu.
Zakładam gniazdo dźwigni zmiany biegów.
A potem zaślepkę z tyłu i czujnik wstecznego.
Mogę już zamknąć skrzynię przykręcając pokrywę.
Została mi tylko pokrywka łożyska przedniego. Wymieniam w niej uszczelniacz i przygotowuję nową uszczelkę.
Przykręcone na miejsce. Łapę sprzęgła założę później.
I skrzynia gotowa.>
Póki co nie włożyłem zębatki napędu lini prędkościomierza, bo nie wiem jeszcze jakie przełożenie będzie miał most, który będzie w tym samochodzie, a od tego zależy jaką zębatkę trzeba będzie użyć.