Od ostatniego razu blok przeszedł jeszcze raz planowanie płaszczyzny pod głowicą, żeby osiągnąć ciut wyższy stopień sprężania. Po kolejnym myciu jest już gotowy do składania. Jest to fajny moment - mam prawie wszystko gotowe, a zupełnie pusty blok czeka na części.
![](img/003_001.jpg)
Zaczynam montaż. Najpierw wbiłem zaślepki kanałów olejowych obok otwory na wałe pomocniczy).
![](img/003_002.jpg)
Stara panewka wałka została wybita podczas mycia, żeby nie przeszkadzała. Teraz przymierzam nową i zaznaczam pozycję, w której należy ją umieścić w bloku. Ma ona dwa wycięcia na kanały olejowe i trzeba nimi trafić na miejsce.
![](img/003_003.jpg)
Tu widać przykład jak otwór w panewce trafił na kanał olejowy w bloku.
![](img/003_004.jpg)
Odwróciłem blok do góry nogami i jeszcze raz wytarłem płaszczyzny pod panewki główne.
![](img/003_005.jpg)
Przygotowałem też panewki i stopy wału. Panewki są opisane, bo wcześniej już były montowane i mierzone, więc chcę, żeby trafiły na swoje miejsca.
![](img/003_006.jpg)
Górne połówki panewek głónych umieściłem w bloku.
![](img/003_007.jpg)
Stopy wału mają na odlewie strzałki wskazujące przód silnika. Na tym zdjęciu nad strzałką jest jakiś znaczek robaczka, a nad nim cyfry - od 1 do 5. Oznaczają one miejsce danej stopy wału w bloku.
![](img/003_008.jpg)
Położyłem wał korbowy na miejscu.
![](img/003_009.jpg)
Mimo, że wcześniej już to miałem mierzone przyrządami, to jeszcze raz, dla pewności, zmierzyłem plastigage'm. Luz powinien być od 0.04mm do 0.06mm. Mam wszędzie (i na panewkach głównych i korbowych) 0.05mm.
![](img/003_010.jpg)
Przygotowałem też nowe panewki oporowe.
![](img/003_011.jpg)
Górne ich połówki są bez wystających części, więc najłatwiej je ułożyć już po włożeniu wału korbowego - wsuwa się je na miejsce.
![](img/003_012.jpg)
A drugie połówki wkłada się w stopę wału i zakłada razem z nią. Luz wału przód-tył mierzymy teraz szczelinomierzem.
![](img/003_013.jpg)
W ostatniej stopie wału jest miejsce na uszczelniacz.
![](img/003_014.jpg)
Najłatwiej jest go założyć przed przykręceniem podpory.
![](img/003_015.jpg)
Po dokręceniu wszystkich śrub z odpowiednim momentem zabieram się za tłoki. Przygotowałem pierścienie tłokowe. Każdy z nich włożyłem do odpowiedniego cylindra i sprawdziłem szczelinomierzem luz na zamku. Jeśli byłby nieodpowiedni, to jest ten moment, żeby to wychwycić i poprawić. Teraz pierścienie leżą już na swoich miejscach i trafią do swoich cylindrów - nie będę ich już zamieniał miejscami.
![](img/003_016.jpg)
Potem jeszcze raz czyszczę już do końca cylinder przed włożeniem tłoka i smaruję go olejem. A na tłok montuję pierścienie.
![](img/003_017.jpg)
I cyk pierwszy tłok na miejscu.
![](img/003_018.jpg)
Ustawiłem wał korbowy tak, żeby pierwszy (i czwarty, jak widać) tłok był w dolnym martwym punkcie.
![](img/003_019.jpg)
Dzięki temu od dołu mam łatwy dostęp do ich dokręcenia, a przedtem do zweryfikowania luzu na panewce.
![](img/003_020.jpg)
Po dokręceniu korbowodów obróciłem wał kilka razy dla sprawdzenia, czy wszystko jest ok i ustawiłem odwrotnie - pierwszy i czwarty tłok są na górze, za to drugi i trzeci na dole.
![](img/003_021.jpg)
Po weryfikacju luzu dokręciłem i te korbowody. Kółko pasowe założyłem, żeby łatwiej mi było obracać wałem.
![](img/003_022.jpg)
Skoro układ korbowo-tłokowy mam złożony, to uzbroję resztę rzeczy. Może na początek drobiazg - wałek pomocniczy. Krzywka na nim napędza pompę oleju, a zębatka aparat zapłonowy (i pompę oleju z aparatu).
![](img/003_023.jpg)
Wałek na miejscu, przykręcona płytka ustalająca.
![](img/003_024.jpg)
Przykręciłem też nową pompę oleju.
![](img/003_025.jpg)
Przygotowałem pokrywki przednie bloku, włożyłem w nie nowe uszczelniacze. Zakładam też zaślepkę pompy paliwa. Docelowo w tym silniku będzie jednak założona mechaniczna pompa paliwa.
![](img/003_026.jpg)
Pokrywki założone.
![](img/003_027.jpg)
Przykręciłem też korki do bloku.
![](img/003_028.jpg)
A z drugiej strony zaślepkę pompy paliwa i filtr oleju. Głównie po to, żeby zamknąć otwory w bloku.
![](img/003_029.jpg)
Przygotowałem uszczelkę miski oleju.
![](img/003_030.jpg)
I założyłem miskę.
![](img/003_031.jpg)
Założyłem na wał korbowy małe kółko napędzające pasek rozrządu, a na to nowy pasek.
![](img/003_032.jpg)
Potem krążek/podkładkę pod koło pasowe, ustalające położenie paska rozrządu. Na wałek pośredni założyłem koło rozrządu. Trzecie koło jest na wałku rozrządu w głowicy, więc póki co nie założymy go, bo głowica nie jest jeszcze gotowa.
![](img/003_033.jpg)
Przygotowałem też pompę wody. Pompa jest nowa, chyba ze starych zapasów, bo jeszcze żeliwna, a nie aluminiowa :). Pomalowałem ją wcześniej.
![](img/003_034.jpg)
Przykręcona. Dolna śruba jest taka dziwna, bo służy ona też do mocowania pokrywy rozrządu.
![](img/003_035.jpg)
Przykręciłem też koło pasowe.
![](img/003_036.jpg)
Mam też mocowanie alternatora.
![](img/003_037.jpg)
I wisko z wiatrakiem.
![](img/003_038.jpg)
I wszystko przykręcone, łącznie z napinaczem alternatora. Wiatrak jeszcze pewnie będę zdejmował, ale póki co nie będzie się walał na półce. A i wisko tak jest łatwo przechować w pozycji pioowej :).
![](img/003_039.jpg)
Gotowe. Na razie tyle, ale i tak nieźle - praktycznie cały dół silnika mam gotowy.
![](img/003_040.jpg)
![](img/003_001.jpg)
Zaczynam montaż. Najpierw wbiłem zaślepki kanałów olejowych obok otwory na wałe pomocniczy).
![](img/003_002.jpg)
Stara panewka wałka została wybita podczas mycia, żeby nie przeszkadzała. Teraz przymierzam nową i zaznaczam pozycję, w której należy ją umieścić w bloku. Ma ona dwa wycięcia na kanały olejowe i trzeba nimi trafić na miejsce.
![](img/003_003.jpg)
Tu widać przykład jak otwór w panewce trafił na kanał olejowy w bloku.
![](img/003_004.jpg)
Odwróciłem blok do góry nogami i jeszcze raz wytarłem płaszczyzny pod panewki główne.
![](img/003_005.jpg)
Przygotowałem też panewki i stopy wału. Panewki są opisane, bo wcześniej już były montowane i mierzone, więc chcę, żeby trafiły na swoje miejsca.
![](img/003_006.jpg)
Górne połówki panewek głónych umieściłem w bloku.
![](img/003_007.jpg)
Stopy wału mają na odlewie strzałki wskazujące przód silnika. Na tym zdjęciu nad strzałką jest jakiś znaczek robaczka, a nad nim cyfry - od 1 do 5. Oznaczają one miejsce danej stopy wału w bloku.
![](img/003_008.jpg)
Położyłem wał korbowy na miejscu.
![](img/003_009.jpg)
Mimo, że wcześniej już to miałem mierzone przyrządami, to jeszcze raz, dla pewności, zmierzyłem plastigage'm. Luz powinien być od 0.04mm do 0.06mm. Mam wszędzie (i na panewkach głównych i korbowych) 0.05mm.
![](img/003_010.jpg)
Przygotowałem też nowe panewki oporowe.
![](img/003_011.jpg)
Górne ich połówki są bez wystających części, więc najłatwiej je ułożyć już po włożeniu wału korbowego - wsuwa się je na miejsce.
![](img/003_012.jpg)
A drugie połówki wkłada się w stopę wału i zakłada razem z nią. Luz wału przód-tył mierzymy teraz szczelinomierzem.
![](img/003_013.jpg)
W ostatniej stopie wału jest miejsce na uszczelniacz.
![](img/003_014.jpg)
Najłatwiej jest go założyć przed przykręceniem podpory.
![](img/003_015.jpg)
Po dokręceniu wszystkich śrub z odpowiednim momentem zabieram się za tłoki. Przygotowałem pierścienie tłokowe. Każdy z nich włożyłem do odpowiedniego cylindra i sprawdziłem szczelinomierzem luz na zamku. Jeśli byłby nieodpowiedni, to jest ten moment, żeby to wychwycić i poprawić. Teraz pierścienie leżą już na swoich miejscach i trafią do swoich cylindrów - nie będę ich już zamieniał miejscami.
![](img/003_016.jpg)
Potem jeszcze raz czyszczę już do końca cylinder przed włożeniem tłoka i smaruję go olejem. A na tłok montuję pierścienie.
![](img/003_017.jpg)
I cyk pierwszy tłok na miejscu.
![](img/003_018.jpg)
Ustawiłem wał korbowy tak, żeby pierwszy (i czwarty, jak widać) tłok był w dolnym martwym punkcie.
![](img/003_019.jpg)
Dzięki temu od dołu mam łatwy dostęp do ich dokręcenia, a przedtem do zweryfikowania luzu na panewce.
![](img/003_020.jpg)
Po dokręceniu korbowodów obróciłem wał kilka razy dla sprawdzenia, czy wszystko jest ok i ustawiłem odwrotnie - pierwszy i czwarty tłok są na górze, za to drugi i trzeci na dole.
![](img/003_021.jpg)
Po weryfikacju luzu dokręciłem i te korbowody. Kółko pasowe założyłem, żeby łatwiej mi było obracać wałem.
![](img/003_022.jpg)
Skoro układ korbowo-tłokowy mam złożony, to uzbroję resztę rzeczy. Może na początek drobiazg - wałek pomocniczy. Krzywka na nim napędza pompę oleju, a zębatka aparat zapłonowy (i pompę oleju z aparatu).
![](img/003_023.jpg)
Wałek na miejscu, przykręcona płytka ustalająca.
![](img/003_024.jpg)
Przykręciłem też nową pompę oleju.
![](img/003_025.jpg)
Przygotowałem pokrywki przednie bloku, włożyłem w nie nowe uszczelniacze. Zakładam też zaślepkę pompy paliwa. Docelowo w tym silniku będzie jednak założona mechaniczna pompa paliwa.
![](img/003_026.jpg)
Pokrywki założone.
![](img/003_027.jpg)
Przykręciłem też korki do bloku.
![](img/003_028.jpg)
A z drugiej strony zaślepkę pompy paliwa i filtr oleju. Głównie po to, żeby zamknąć otwory w bloku.
![](img/003_029.jpg)
Przygotowałem uszczelkę miski oleju.
![](img/003_030.jpg)
I założyłem miskę.
![](img/003_031.jpg)
Założyłem na wał korbowy małe kółko napędzające pasek rozrządu, a na to nowy pasek.
![](img/003_032.jpg)
Potem krążek/podkładkę pod koło pasowe, ustalające położenie paska rozrządu. Na wałek pośredni założyłem koło rozrządu. Trzecie koło jest na wałku rozrządu w głowicy, więc póki co nie założymy go, bo głowica nie jest jeszcze gotowa.
![](img/003_033.jpg)
Przygotowałem też pompę wody. Pompa jest nowa, chyba ze starych zapasów, bo jeszcze żeliwna, a nie aluminiowa :). Pomalowałem ją wcześniej.
![](img/003_034.jpg)
Przykręcona. Dolna śruba jest taka dziwna, bo służy ona też do mocowania pokrywy rozrządu.
![](img/003_035.jpg)
Przykręciłem też koło pasowe.
![](img/003_036.jpg)
Mam też mocowanie alternatora.
![](img/003_037.jpg)
I wisko z wiatrakiem.
![](img/003_038.jpg)
I wszystko przykręcone, łącznie z napinaczem alternatora. Wiatrak jeszcze pewnie będę zdejmował, ale póki co nie będzie się walał na półce. A i wisko tak jest łatwo przechować w pozycji pioowej :).
![](img/003_039.jpg)
Gotowe. Na razie tyle, ale i tak nieźle - praktycznie cały dół silnika mam gotowy.
![](img/003_040.jpg)