Prace nad silnikiem idą pełną parą. Wkrótce po rozłożeniu zorganizowałem większość grubych części. Nowe tłoki (+0.50mm), pompa oleju, panewki główne, korbowe i oporowe. Jest z czym do szlifierni jechać.
Odrdzewiłem też śrubki i doczyściłem je dokładnie w przygotowaniu do cynkowania.
Niedługo później miałem je już gotowe. Odbieram je z galwanizerni jeszcze powiązane drucikami, dzięki temu jest mniejsza szansa, że coś się zgubi.
Potem odebrałem gotowy silnik ze szlifierni.
Blok ma zrobiony szlif na nadwymiarowe tłoki i splanowaną płaszczyznę pod głowicę.
Wał został tylko wypolerowany. Koło i docisk są przeszlifowane.
Nowe tłoki zostały założone na korbowody, a cały układ (tłoki, korby, wał korbowy, kółko pasowe i koło zamachowe) zostały wyważone.
Blok po odbiorze ze szlifierni jest już sporo czystszy, ale nadal jeszcze nie nadaje się do składania.
Najpierw oczyszczam go z resztek farby, rdzy i innego brudu mechanicznie.
I kolejna strona.
Potem silnik trafia do myjki na dokładne czyszczenie w środku i na zewnątrz. Po myciu wieszam go na stojak i dokładnie odtłuszczam.
Podczas kręcenia blokiem coś mi w środku grzechotało. Obawiałem się, że komuś coś w szlifierni wpadło w kanały wodne, więc zacząłem szukać. Po pogrzebaniu głęboko w bloku wyciągnąłem takie dwie pozostałości jeszcze z odlewni. Tyle lat sobie tu spokojnie przeleżały...
Po wydmuchaniu wszystkich gwintów i otworków okleiłem silnik do malowania.
Następnie pomalowałem go podkładem epoksydowym.
Kolejne dwie warstwy to lakier do traktorów. Można malować nim silniki samochodowe, bo wiecie co? ONI TEGO NIE SPRAWDZAJĄ! :).
Po wyschnięciu lakieru odkleiłem taśmy. Blok wygląda prześlicznie.
W międzyczasie odebrałem części z piaskowania i malowania proszkowo. Nawet pokrywa rozrządu ładnie wyszła w tym szarym kolorze.
Miałem chęć przykręcić kilka rzeczy z zewnątrz bloku, żeby złapać natchnienie. Przykręciłem korki z tyłu bloku, mocowanie alternatora z przodu, i śruby łap silnika pośrodku.
Z drugiej strony też śruby łap silnika, ale i filtr oleju (wiem, nie Filtron, mimo, że obiecywałem...), odmę i króciec do czujników ciśnienia oleju.
W króciec wkręciłem czujniki. Ten większy oczyściłem i pomalowałem, nie wkręciłbym takiego parchatego.
Przechodzę na przód bloku.
Wymieniłem panewkę wałka pomocniczego - była ciut zużyta.
Wraz z silnikiem dostałem pudełko z nową pompą wody Motorcrafta. Oczywiście była żeliwna i niczym nie pomalowana, więc nie pasowałaby do reszty silnika. Naprawiłem to i jest pomalowana tak, jak blok.
I pompa wody już na miejscu. Zawsze ciut mniej miejsca na półce jest zajęte.
Niestety, nie mogę jeszcze włożyć wału korbowego - z tyłu ma w miejscu uszczelniacza wyszlifowany rowek. Stare simmeringi mają tak twardą gumę, że w końcu żłobią rowek w wale.
Z przodu trochę mniej, ale jest to samo. To da się naprawić, ale jeszcze nie mam do tego części. Dlatego trochę zmienię kolejność montażu i na razie odłożę wał na bok.
A zajmę się tłokami.
Korbowody zostały przeszlifowane podczas wyważania.
Stopki korbowodów również. Zasada jest taka, że każdy korbowód powinien ważyć tyle samo, ale również mniejsze końce powinny ważyć tyle samo w każdym korbowodzie, co w innych; większe też. Oczywiście większe i mniejsze mają inną wagę, ale chodzi o to, żeby to było wyrównoważone.
Nowe tłoki przychodzą z założonymi pierścieniami. Teraz je zdjąłem i każdy pierścień po kolei wkładam do bloku, ustawiam go prostopadle do gładzi (wkładając od góry tłok) i mierzę szczelinę na zamku pierścienia szczelinomierzem. Tu akurat nie trzebo było nic poprawiać.
Po pomiarach pierścienie wracają na swoje miejsca na tłokach.
Ściskam je do wkładania do bloku...
I mam włożone wszystkie cztery tłoki. Póki co, tylko tyle mogłem włożyć do bloku.
Odrdzewiłem też śrubki i doczyściłem je dokładnie w przygotowaniu do cynkowania.
Niedługo później miałem je już gotowe. Odbieram je z galwanizerni jeszcze powiązane drucikami, dzięki temu jest mniejsza szansa, że coś się zgubi.
Potem odebrałem gotowy silnik ze szlifierni.
Blok ma zrobiony szlif na nadwymiarowe tłoki i splanowaną płaszczyznę pod głowicę.
Wał został tylko wypolerowany. Koło i docisk są przeszlifowane.
Nowe tłoki zostały założone na korbowody, a cały układ (tłoki, korby, wał korbowy, kółko pasowe i koło zamachowe) zostały wyważone.
Blok po odbiorze ze szlifierni jest już sporo czystszy, ale nadal jeszcze nie nadaje się do składania.
Najpierw oczyszczam go z resztek farby, rdzy i innego brudu mechanicznie.
I kolejna strona.
Potem silnik trafia do myjki na dokładne czyszczenie w środku i na zewnątrz. Po myciu wieszam go na stojak i dokładnie odtłuszczam.
Podczas kręcenia blokiem coś mi w środku grzechotało. Obawiałem się, że komuś coś w szlifierni wpadło w kanały wodne, więc zacząłem szukać. Po pogrzebaniu głęboko w bloku wyciągnąłem takie dwie pozostałości jeszcze z odlewni. Tyle lat sobie tu spokojnie przeleżały...
Po wydmuchaniu wszystkich gwintów i otworków okleiłem silnik do malowania.
Następnie pomalowałem go podkładem epoksydowym.
Kolejne dwie warstwy to lakier do traktorów. Można malować nim silniki samochodowe, bo wiecie co? ONI TEGO NIE SPRAWDZAJĄ! :).
Po wyschnięciu lakieru odkleiłem taśmy. Blok wygląda prześlicznie.
W międzyczasie odebrałem części z piaskowania i malowania proszkowo. Nawet pokrywa rozrządu ładnie wyszła w tym szarym kolorze.
Miałem chęć przykręcić kilka rzeczy z zewnątrz bloku, żeby złapać natchnienie. Przykręciłem korki z tyłu bloku, mocowanie alternatora z przodu, i śruby łap silnika pośrodku.
Z drugiej strony też śruby łap silnika, ale i filtr oleju (wiem, nie Filtron, mimo, że obiecywałem...), odmę i króciec do czujników ciśnienia oleju.
W króciec wkręciłem czujniki. Ten większy oczyściłem i pomalowałem, nie wkręciłbym takiego parchatego.
Przechodzę na przód bloku.
Wymieniłem panewkę wałka pomocniczego - była ciut zużyta.
Wraz z silnikiem dostałem pudełko z nową pompą wody Motorcrafta. Oczywiście była żeliwna i niczym nie pomalowana, więc nie pasowałaby do reszty silnika. Naprawiłem to i jest pomalowana tak, jak blok.
I pompa wody już na miejscu. Zawsze ciut mniej miejsca na półce jest zajęte.
Niestety, nie mogę jeszcze włożyć wału korbowego - z tyłu ma w miejscu uszczelniacza wyszlifowany rowek. Stare simmeringi mają tak twardą gumę, że w końcu żłobią rowek w wale.
Z przodu trochę mniej, ale jest to samo. To da się naprawić, ale jeszcze nie mam do tego części. Dlatego trochę zmienię kolejność montażu i na razie odłożę wał na bok.
A zajmę się tłokami.
Korbowody zostały przeszlifowane podczas wyważania.
Stopki korbowodów również. Zasada jest taka, że każdy korbowód powinien ważyć tyle samo, ale również mniejsze końce powinny ważyć tyle samo w każdym korbowodzie, co w innych; większe też. Oczywiście większe i mniejsze mają inną wagę, ale chodzi o to, żeby to było wyrównoważone.
Nowe tłoki przychodzą z założonymi pierścieniami. Teraz je zdjąłem i każdy pierścień po kolei wkładam do bloku, ustawiam go prostopadle do gładzi (wkładając od góry tłok) i mierzę szczelinę na zamku pierścienia szczelinomierzem. Tu akurat nie trzebo było nic poprawiać.
Po pomiarach pierścienie wracają na swoje miejsca na tłokach.
Ściskam je do wkładania do bloku...
I mam włożone wszystkie cztery tłoki. Póki co, tylko tyle mogłem włożyć do bloku.