To już kolejna skrzynia od FSO, która trafiła do mojego Garażu. Nie mam pojęcia skąd się to bierze :). Ale trzeba ją zrobić, bez gadania. Skrzynia pochodzi z eksportowej wersji Fiata 125p, z 1989r, ściągniętego niedawno z Francji. Z samą skrzynią jest wszystko ok, tylko... cieknie niesamowicie. I na tym głównie się skupimy, chociaż oczywiście przejrzę całą resztę.
![](img/001_001.jpg)
Zaczynam od zdjęcia gumowej osłony skrzyni. Pod nią mam dostęp do gumy dźwigni zmiany biegów.
![](img/001_002.jpg)
Pod spodem jest mechanizm utzymujący dźwignię biegów w środkowej pozycji.
![](img/001_003.jpg)
Odkręcam to wszystko. Teraz można zdjąć pokrywę górną.
![](img/001_004.jpg)
Po zdjęciu pokrywy wyjmuję dźwignię zmiany biegów.
![](img/001_005.jpg)
W środku widać kółka zębate i napęd linki prędkościomierza.
![](img/001_006.jpg)
Żeby się tam dostać, trzeba najpierw odkręcić precel wału napędowego i łapę skrzyni.
![](img/001_007.jpg)
Tu już guma wału zdjęta.
![](img/001_008.jpg)
Potem odkręciłem łapę skrzyni i wyjąłem z niej gumę, któa od oleju jest już dość rozmiękczona.
![](img/001_009.jpg)
Odkręciłem napęd linki prędkościomierza.
![](img/001_010.jpg)
Dość luźna była szpilka go mocująca, więc też ją wykręciłem. Na końcu ma otworek na plombę - ta plomba jeszcze tu była zaciśnięta, ale kolega po przywiezieniu skrzyni ją sobie zabrał na pamiątkę.
![](img/001_011.jpg)
Ściągam kamień centrujący wał napędowy.
![](img/001_012.jpg)
Potem mogłem odkręcić nakrętkę i zdjąć flanszę wyjściową skrzyni.
![](img/001_013.jpg)
Postawiłem skrzynię na sztorc. Dzięki temu mam lepszy dostęp i do tylnej i do dolnej części skrzyni.
![](img/001_014.jpg)
Zdjąłem pokrywkę dolną i tylną część obudowy. Jedna z nakrętek trzymających tył skrzyni jest pod pokrywą dolną.
![](img/001_015.jpg)
Teraz mam dostęp do przekładni piątego i wstecznego biegu.
![](img/001_016.jpg)
Żeby zdjąć koła zębate, trzeba najpierw wyjąć wodziki skrzyni. Z boku obudowy jest płytka, pod którą są zapadki tych wodzików.
![](img/001_017.jpg)
Odkręciłem płytkę i wyjąłem zapadki, czyli kulki ze sprężynkami. Teoretycznie piąty bieg powinien mieć inną sprężynę, ale nie widzę, żeby się czymś różniła od pozostałych.
![](img/001_018.jpg)
Potem wysunąłem wodziki.
![](img/001_019.jpg)
Dzięki temu mogłem zdjąć koła zębate.
![](img/001_020.jpg)
Zostało dość niewiele. Trochę mnie drażni w tej skrzyni, że nie można odkręcić śrub kluczem, jak cywilizowany człowiek, tylko trzeba używać śrubokręta udarowego. Jakoś rozkładanie skrzyni młotkiem nie wygląda właściwie :).
![](img/001_021.jpg)
Odkręciłem ośkę kółka biegu wstecznego i płytkę łożyska wałka wyjściowego.
![](img/001_022.jpg)
Przechodzę na przód skrzyni.
![](img/001_023.jpg)
Zdjąłem łapę sprzęgła i łożysko.
![](img/001_024.jpg)
Mogę teraz odkręcić obudowę sprzęgła od korpusu skrzyni.
![](img/001_025.jpg)
Zdjęta.
![](img/001_026.jpg)
Z przodu zdjąłem podkładkę między łożysko wałka sprzęgłowego a obudowę (już nie ma na zdjęciu) i odkręciłem śrubę z wałka pośredniego.
![](img/001_027.jpg)
Po wyjęciu łożysk można wyjąć wałek pośredni.
![](img/001_028.jpg)
Wyjąłem też widełki biegów 1-4. Są identyczne. Podobnie jak widełki 5 biegu są dość zużyte.
![](img/001_029.jpg)
Wyjąłem ze skrzyni wałek sprzęgłowy i wyjściowy.
![](img/001_030.jpg)
Z obudowy sprzęgła wykręciłem jeszcze kulkę, na której opiera się łapa sprzęgła.
![](img/001_031.jpg)
Mam już pustą obudowę skrzyni.
![](img/001_032.jpg)
Wszystko zostanie oczywiście odnowione, natomiast z części wewnętrznych niewiele chyba wymienię. Widełki wszystkich biegów są oczywiście zużyte i one na pewno będą nowe, ale... łożyska i synchronizatory wyglądają idealnie i chyba nie ma sensu ich zmieniać.
![](img/001_001.jpg)
Zaczynam od zdjęcia gumowej osłony skrzyni. Pod nią mam dostęp do gumy dźwigni zmiany biegów.
![](img/001_002.jpg)
Pod spodem jest mechanizm utzymujący dźwignię biegów w środkowej pozycji.
![](img/001_003.jpg)
Odkręcam to wszystko. Teraz można zdjąć pokrywę górną.
![](img/001_004.jpg)
Po zdjęciu pokrywy wyjmuję dźwignię zmiany biegów.
![](img/001_005.jpg)
W środku widać kółka zębate i napęd linki prędkościomierza.
![](img/001_006.jpg)
Żeby się tam dostać, trzeba najpierw odkręcić precel wału napędowego i łapę skrzyni.
![](img/001_007.jpg)
Tu już guma wału zdjęta.
![](img/001_008.jpg)
Potem odkręciłem łapę skrzyni i wyjąłem z niej gumę, któa od oleju jest już dość rozmiękczona.
![](img/001_009.jpg)
Odkręciłem napęd linki prędkościomierza.
![](img/001_010.jpg)
Dość luźna była szpilka go mocująca, więc też ją wykręciłem. Na końcu ma otworek na plombę - ta plomba jeszcze tu była zaciśnięta, ale kolega po przywiezieniu skrzyni ją sobie zabrał na pamiątkę.
![](img/001_011.jpg)
Ściągam kamień centrujący wał napędowy.
![](img/001_012.jpg)
Potem mogłem odkręcić nakrętkę i zdjąć flanszę wyjściową skrzyni.
![](img/001_013.jpg)
Postawiłem skrzynię na sztorc. Dzięki temu mam lepszy dostęp i do tylnej i do dolnej części skrzyni.
![](img/001_014.jpg)
Zdjąłem pokrywkę dolną i tylną część obudowy. Jedna z nakrętek trzymających tył skrzyni jest pod pokrywą dolną.
![](img/001_015.jpg)
Teraz mam dostęp do przekładni piątego i wstecznego biegu.
![](img/001_016.jpg)
Żeby zdjąć koła zębate, trzeba najpierw wyjąć wodziki skrzyni. Z boku obudowy jest płytka, pod którą są zapadki tych wodzików.
![](img/001_017.jpg)
Odkręciłem płytkę i wyjąłem zapadki, czyli kulki ze sprężynkami. Teoretycznie piąty bieg powinien mieć inną sprężynę, ale nie widzę, żeby się czymś różniła od pozostałych.
![](img/001_018.jpg)
Potem wysunąłem wodziki.
![](img/001_019.jpg)
Dzięki temu mogłem zdjąć koła zębate.
![](img/001_020.jpg)
Zostało dość niewiele. Trochę mnie drażni w tej skrzyni, że nie można odkręcić śrub kluczem, jak cywilizowany człowiek, tylko trzeba używać śrubokręta udarowego. Jakoś rozkładanie skrzyni młotkiem nie wygląda właściwie :).
![](img/001_021.jpg)
Odkręciłem ośkę kółka biegu wstecznego i płytkę łożyska wałka wyjściowego.
![](img/001_022.jpg)
Przechodzę na przód skrzyni.
![](img/001_023.jpg)
Zdjąłem łapę sprzęgła i łożysko.
![](img/001_024.jpg)
Mogę teraz odkręcić obudowę sprzęgła od korpusu skrzyni.
![](img/001_025.jpg)
Zdjęta.
![](img/001_026.jpg)
Z przodu zdjąłem podkładkę między łożysko wałka sprzęgłowego a obudowę (już nie ma na zdjęciu) i odkręciłem śrubę z wałka pośredniego.
![](img/001_027.jpg)
Po wyjęciu łożysk można wyjąć wałek pośredni.
![](img/001_028.jpg)
Wyjąłem też widełki biegów 1-4. Są identyczne. Podobnie jak widełki 5 biegu są dość zużyte.
![](img/001_029.jpg)
Wyjąłem ze skrzyni wałek sprzęgłowy i wyjściowy.
![](img/001_030.jpg)
Z obudowy sprzęgła wykręciłem jeszcze kulkę, na której opiera się łapa sprzęgła.
![](img/001_031.jpg)
Mam już pustą obudowę skrzyni.
![](img/001_032.jpg)
Wszystko zostanie oczywiście odnowione, natomiast z części wewnętrznych niewiele chyba wymienię. Widełki wszystkich biegów są oczywiście zużyte i one na pewno będą nowe, ale... łożyska i synchronizatory wyglądają idealnie i chyba nie ma sensu ich zmieniać.