W międzyczasie trwają prace nad głowicami, ale to opowiem ci niedługo. Teraz skupię się na zamknięciu dołu silnika. Pokrywa rozrządu została wyczyszczona.



Potem pomalowałem ją podkładem epoksydowym.



A następnie dwa razy lakierem. Po wyschnięciu zamontuję w niej łożysko wiatraka chłodnicy i uszczelniacz.



Łożysko wiatraka wciskam na prasie. Potem flanszę, do której przykręca się wiatrak. Musi ona być w odpowiednim miejscu.



Potem wymieniłem uszczelniacz koła pasowego wału.



Przygotowałem części potrzebne do skończenia rozrządu i założenia pokrywy. Wszystkie śrubki, nakrętki i drobiazgi w stylu tej blachy pod pokrywę rozrządu już wcześniej oddałem do cynkowania.



Wcześniej już założyłem koła zębate wału korbowego i wałka wyrównoważającego. Teraz przykręciłem blachę do bloku.



Bardzo ciekawym detalem jest w kole zębatym wałka rozrządu i materiał, z jakiego jest zrobione, i oznaczenia. Tu jeszcze FoMoCo, czyli Ford Motor Company, sprzed czasu, gdzie części sygnowane były znanym nam owalem Forda.



Wszystkie koła rozrządu na swoim miejscu. Zwróć uwagę na dwie kropki na stalowym kole wału korbowego - każda z nich ma wskazywać na odpowiadającą jej kropkę na pozostałych kołach.



Koło pasowe wału doczyściłem i pomalowałem. Ono też miało wytarty rowek od starego uszczelniacza, więc założyłem i tu tuleję naprawczą.



Przykręciłem pokrywę rozrządu i koło pasowe. Przód w zasadzie gotowy.



Pompa oleju będzie nowa. Saab ma miskę oleju z głębszą częścią z przodu, więc musiałem i taki smok pompy znaleźć i przygotować do założenia.



Pompa oleju i smok na miejscu. W pompie od razu umieściłem sześciokątny pręt napędzający ją od aparatu zapłonowego. Wczesne V4 miały mniejszą pompę oleju, późniejsze już taką, jak tu - identyczną jak w V6.



Miska oleju też musi być idealnie czysta w srodku. Przygotowałem uszczelkę i śrubki mocujące.



Przykręcona.



Ponieważ wałek rozrządu jest szlifowany na nowo, to założę do niego nowe popychacze zaworów.



Tu już włożone na swoje miejsca. Przy okazji przykręciłem filtr oleju, żeby zamknąć kolejny otwór silnika.



Z mojej zapasowej kolekcji pokrywek tylnych pompy wody wybrałem taką, jaka powinna być w tym Saabie Sonett'cie i przygotowałem ją do założenia. Do tego nowa pompa wody i ocynkowane części.



Pompa wody przykręcona.



Mam też nową pompę paliwa.



Przykręciłem ją na miejsce, podobnie jak nowy czujnik ciśnienia oleju.



Dół silnika gotowy. Brakuje tylko rurki bagnetu oleju, ale ją wbiję dopiero po założeniu głowic.