W międzyczasie trwają prace nad głowicami, ale to opowiem ci niedługo. Teraz skupię się na zamknięciu dołu silnika. Pokrywa rozrządu została wyczyszczona.
![](img/012_001.jpg)
Potem pomalowałem ją podkładem epoksydowym.
![](img/012_002.jpg)
A następnie dwa razy lakierem. Po wyschnięciu zamontuję w niej łożysko wiatraka chłodnicy i uszczelniacz.
![](img/012_003.jpg)
Łożysko wiatraka wciskam na prasie. Potem flanszę, do której przykręca się wiatrak. Musi ona być w odpowiednim miejscu.
![](img/012_004.jpg)
Potem wymieniłem uszczelniacz koła pasowego wału.
![](img/012_005.jpg)
Przygotowałem części potrzebne do skończenia rozrządu i założenia pokrywy. Wszystkie śrubki, nakrętki i drobiazgi w stylu tej blachy pod pokrywę rozrządu już wcześniej oddałem do cynkowania.
![](img/012_006.jpg)
Wcześniej już założyłem koła zębate wału korbowego i wałka wyrównoważającego. Teraz przykręciłem blachę do bloku.
![](img/012_007.jpg)
Bardzo ciekawym detalem jest w kole zębatym wałka rozrządu i materiał, z jakiego jest zrobione, i oznaczenia. Tu jeszcze FoMoCo, czyli Ford Motor Company, sprzed czasu, gdzie części sygnowane były znanym nam owalem Forda.
![](img/012_008.jpg)
Wszystkie koła rozrządu na swoim miejscu. Zwróć uwagę na dwie kropki na stalowym kole wału korbowego - każda z nich ma wskazywać na odpowiadającą jej kropkę na pozostałych kołach.
![](img/012_009.jpg)
Koło pasowe wału doczyściłem i pomalowałem. Ono też miało wytarty rowek od starego uszczelniacza, więc założyłem i tu tuleję naprawczą.
![](img/012_010.jpg)
Przykręciłem pokrywę rozrządu i koło pasowe. Przód w zasadzie gotowy.
![](img/012_011.jpg)
Pompa oleju będzie nowa. Saab ma miskę oleju z głębszą częścią z przodu, więc musiałem i taki smok pompy znaleźć i przygotować do założenia.
![](img/012_012.jpg)
Pompa oleju i smok na miejscu. W pompie od razu umieściłem sześciokątny pręt napędzający ją od aparatu zapłonowego. Wczesne V4 miały mniejszą pompę oleju, późniejsze już taką, jak tu - identyczną jak w V6.
![](img/012_013.jpg)
Miska oleju też musi być idealnie czysta w srodku. Przygotowałem uszczelkę i śrubki mocujące.
![](img/012_014.jpg)
Przykręcona.
![](img/012_015.jpg)
Ponieważ wałek rozrządu jest szlifowany na nowo, to założę do niego nowe popychacze zaworów.
![](img/012_016.jpg)
Tu już włożone na swoje miejsca. Przy okazji przykręciłem filtr oleju, żeby zamknąć kolejny otwór silnika.
![](img/012_017.jpg)
Z mojej zapasowej kolekcji pokrywek tylnych pompy wody wybrałem taką, jaka powinna być w tym Saabie Sonett'cie i przygotowałem ją do założenia. Do tego nowa pompa wody i ocynkowane części.
![](img/012_018.jpg)
Pompa wody przykręcona.
![](img/012_019.jpg)
Mam też nową pompę paliwa.
![](img/012_020.jpg)
Przykręciłem ją na miejsce, podobnie jak nowy czujnik ciśnienia oleju.
![](img/012_021.jpg)
Dół silnika gotowy. Brakuje tylko rurki bagnetu oleju, ale ją wbiję dopiero po założeniu głowic.
![](img/012_022.jpg)
![](img/012_001.jpg)
Potem pomalowałem ją podkładem epoksydowym.
![](img/012_002.jpg)
A następnie dwa razy lakierem. Po wyschnięciu zamontuję w niej łożysko wiatraka chłodnicy i uszczelniacz.
![](img/012_003.jpg)
Łożysko wiatraka wciskam na prasie. Potem flanszę, do której przykręca się wiatrak. Musi ona być w odpowiednim miejscu.
![](img/012_004.jpg)
Potem wymieniłem uszczelniacz koła pasowego wału.
![](img/012_005.jpg)
Przygotowałem części potrzebne do skończenia rozrządu i założenia pokrywy. Wszystkie śrubki, nakrętki i drobiazgi w stylu tej blachy pod pokrywę rozrządu już wcześniej oddałem do cynkowania.
![](img/012_006.jpg)
Wcześniej już założyłem koła zębate wału korbowego i wałka wyrównoważającego. Teraz przykręciłem blachę do bloku.
![](img/012_007.jpg)
Bardzo ciekawym detalem jest w kole zębatym wałka rozrządu i materiał, z jakiego jest zrobione, i oznaczenia. Tu jeszcze FoMoCo, czyli Ford Motor Company, sprzed czasu, gdzie części sygnowane były znanym nam owalem Forda.
![](img/012_008.jpg)
Wszystkie koła rozrządu na swoim miejscu. Zwróć uwagę na dwie kropki na stalowym kole wału korbowego - każda z nich ma wskazywać na odpowiadającą jej kropkę na pozostałych kołach.
![](img/012_009.jpg)
Koło pasowe wału doczyściłem i pomalowałem. Ono też miało wytarty rowek od starego uszczelniacza, więc założyłem i tu tuleję naprawczą.
![](img/012_010.jpg)
Przykręciłem pokrywę rozrządu i koło pasowe. Przód w zasadzie gotowy.
![](img/012_011.jpg)
Pompa oleju będzie nowa. Saab ma miskę oleju z głębszą częścią z przodu, więc musiałem i taki smok pompy znaleźć i przygotować do założenia.
![](img/012_012.jpg)
Pompa oleju i smok na miejscu. W pompie od razu umieściłem sześciokątny pręt napędzający ją od aparatu zapłonowego. Wczesne V4 miały mniejszą pompę oleju, późniejsze już taką, jak tu - identyczną jak w V6.
![](img/012_013.jpg)
Miska oleju też musi być idealnie czysta w srodku. Przygotowałem uszczelkę i śrubki mocujące.
![](img/012_014.jpg)
Przykręcona.
![](img/012_015.jpg)
Ponieważ wałek rozrządu jest szlifowany na nowo, to założę do niego nowe popychacze zaworów.
![](img/012_016.jpg)
Tu już włożone na swoje miejsca. Przy okazji przykręciłem filtr oleju, żeby zamknąć kolejny otwór silnika.
![](img/012_017.jpg)
Z mojej zapasowej kolekcji pokrywek tylnych pompy wody wybrałem taką, jaka powinna być w tym Saabie Sonett'cie i przygotowałem ją do założenia. Do tego nowa pompa wody i ocynkowane części.
![](img/012_018.jpg)
Pompa wody przykręcona.
![](img/012_019.jpg)
Mam też nową pompę paliwa.
![](img/012_020.jpg)
Przykręciłem ją na miejsce, podobnie jak nowy czujnik ciśnienia oleju.
![](img/012_021.jpg)
Dół silnika gotowy. Brakuje tylko rurki bagnetu oleju, ale ją wbiję dopiero po założeniu głowic.
![](img/012_022.jpg)