Nie mam pojęcia jakim cudem mnie takie samochody znajdują... To znaczy w sumie mam. Jędrek robił u mnie kiedyś silnik do BMW E21. Teraz wybiera się FSO (a może właściwie już Daewoo, bo to rocznik 2000) Polonezem na Złombol. Tymczasem w skrzyni biegów huczą łożyska i wypada zdaje się 3 bieg. No i tak to właśnie widoczna na zdjęciu skrzynia tu trafiła.
![](img/001_001.jpg)
Zaczynamy oczywiście od rozkładania. Najpierw łapa i łożysko sprzęgła.
![](img/001_002.jpg)
Zdjęte. Guma osłaniająca łapę też jest do wymiany.
![](img/001_003.jpg)
Teraz dobiorę się do dźwigni zmiany biegów.
![](img/001_004.jpg)
Po zdjęciu gumowej osłony widać mechanizm.
![](img/001_005.jpg)
Odkręciłem to od skrzyni i rozebrałem.
![](img/001_006.jpg)
Zdemontowałem mapęd linki prędkościomierza.
![](img/001_007.jpg)
Olej był już wcześniej zlany, jak skrzynia czekała na moją wolną chwilę, więc mogę ją bezpiecznie odwrócić do góry nogami i dobrać się do miski oleju.
![](img/001_008.jpg)
Po odkręceniu całkiem niezły widok - skrzynia dość czysta, zęby całe.
![](img/001_009.jpg)
Muszę teraz odkręcić flanszę mocowania wału napędowego.
![](img/001_010.jpg)
Tu miałem małą zagadkę, bo nakrętka w ogóle nie chciała się odkręcić. Nawet podejrzewałem lewy gwint czy coś, ale po prostu nie chciała iść i już. Użyłem środków przymusu bezpośredniego w postaci szlifierki.
![](img/001_011.jpg)
W zasadzie nic już nie stoi na przeszkodzie, żeby zdjąć tylną część obudowy skrzyni.
![](img/001_012.jpg)
Odkręciłem zatem śruby i nakrętki mocujące, z których część sprytnie jest w środku skrzyni, a potem zdjąłem pokrywę.
![](img/001_013.jpg)
Postawiłem skrzynię na sztorc i przyjrzałem się mechanizmowi. Mamy tu wsteczny i piąty bieg.
![](img/001_014.jpg)
Zdjąłem ślimak napędu prędkościomierza i odkręciłem nakrętkę wałka pośredniego.
![](img/001_015.jpg)
Przejdę na chwilę na przód skrzyni. Odkręciłem dzwon od korpusu.
![](img/001_016.jpg)
Na wałku pośrednim widzę śrubę trzymającą łożysko wałka pośredniego.
![](img/001_017.jpg)
Odkręciłem ją.
![](img/001_018.jpg)
Przerzuciłem skrzynię na bok. Z tej strony, po prawej, czyli bliżej ogona skrzyni, jest płytka przykręcona na dwie śruby, pod którą są sprężyny i kulki trzymające pręty przesuwające biegi.
![](img/001_019.jpg)
Odkręciłem płytkę i wyjąłem sprężynki. Jedna z nich, od 5/stecznego biegu, jest ciut grubsza, czyli mocniejsza. Kulek na razie nie jestem w stanie wyjąć.
![](img/001_020.jpg)
Z przesuwek biegów wykręciłem śruby je trzymające do prętów.
![](img/001_021.jpg)
Wyjąłem wszystkie pręty przesuwające biegi, łącznie z ich blokadami. Blokady są widoczne pomiędzy nimi.
![](img/001_022.jpg)
Potem zsunąłem wszystkie koła zębate z tyłu skrzyni.
![](img/001_023.jpg)
Z wałka wyjściowego wyjąłem klin. Potem jeszcze wyjąłem tylne łożysko wałka pomocniczego.
![](img/001_024.jpg)
Wyjąłem łożysko przednie wałka pomocniczego.
![](img/001_025.jpg)
Teraz mogłem już wyjąć wałek pomocniczy ze skrzyni. Od razu też wyjąłem wałek sprzęgłowy.
![](img/001_026.jpg)
Ze środka skrzyni wyjąłem widełki biegów 1/2 i 3/4. Są na nich widoczne wytarcia, czyli mamy znalezioną przyczynę wypadania trzeciego biegu.
![](img/001_027.jpg)
Próbowałem zrobić nieco lepsze zdjęcie, żeby to pokazać, ale chyba nie wyszło.
![](img/001_028.jpg)
Z tyłu skrzyni odkręciłem płytkę trzymającą tylne łożysko wałka wyjściowego.
![](img/001_029.jpg)
Po wysunięciu łożyska wyjąłem całą resztę wałka poza korpus skrzyni.
![](img/001_030.jpg)
No. To teraz trzeba to tylko umyć i poskładać.
![](img/001_031.jpg)
![](img/001_001.jpg)
Zaczynamy oczywiście od rozkładania. Najpierw łapa i łożysko sprzęgła.
![](img/001_002.jpg)
Zdjęte. Guma osłaniająca łapę też jest do wymiany.
![](img/001_003.jpg)
Teraz dobiorę się do dźwigni zmiany biegów.
![](img/001_004.jpg)
Po zdjęciu gumowej osłony widać mechanizm.
![](img/001_005.jpg)
Odkręciłem to od skrzyni i rozebrałem.
![](img/001_006.jpg)
Zdemontowałem mapęd linki prędkościomierza.
![](img/001_007.jpg)
Olej był już wcześniej zlany, jak skrzynia czekała na moją wolną chwilę, więc mogę ją bezpiecznie odwrócić do góry nogami i dobrać się do miski oleju.
![](img/001_008.jpg)
Po odkręceniu całkiem niezły widok - skrzynia dość czysta, zęby całe.
![](img/001_009.jpg)
Muszę teraz odkręcić flanszę mocowania wału napędowego.
![](img/001_010.jpg)
Tu miałem małą zagadkę, bo nakrętka w ogóle nie chciała się odkręcić. Nawet podejrzewałem lewy gwint czy coś, ale po prostu nie chciała iść i już. Użyłem środków przymusu bezpośredniego w postaci szlifierki.
![](img/001_011.jpg)
W zasadzie nic już nie stoi na przeszkodzie, żeby zdjąć tylną część obudowy skrzyni.
![](img/001_012.jpg)
Odkręciłem zatem śruby i nakrętki mocujące, z których część sprytnie jest w środku skrzyni, a potem zdjąłem pokrywę.
![](img/001_013.jpg)
Postawiłem skrzynię na sztorc i przyjrzałem się mechanizmowi. Mamy tu wsteczny i piąty bieg.
![](img/001_014.jpg)
Zdjąłem ślimak napędu prędkościomierza i odkręciłem nakrętkę wałka pośredniego.
![](img/001_015.jpg)
Przejdę na chwilę na przód skrzyni. Odkręciłem dzwon od korpusu.
![](img/001_016.jpg)
Na wałku pośrednim widzę śrubę trzymającą łożysko wałka pośredniego.
![](img/001_017.jpg)
Odkręciłem ją.
![](img/001_018.jpg)
Przerzuciłem skrzynię na bok. Z tej strony, po prawej, czyli bliżej ogona skrzyni, jest płytka przykręcona na dwie śruby, pod którą są sprężyny i kulki trzymające pręty przesuwające biegi.
![](img/001_019.jpg)
Odkręciłem płytkę i wyjąłem sprężynki. Jedna z nich, od 5/stecznego biegu, jest ciut grubsza, czyli mocniejsza. Kulek na razie nie jestem w stanie wyjąć.
![](img/001_020.jpg)
Z przesuwek biegów wykręciłem śruby je trzymające do prętów.
![](img/001_021.jpg)
Wyjąłem wszystkie pręty przesuwające biegi, łącznie z ich blokadami. Blokady są widoczne pomiędzy nimi.
![](img/001_022.jpg)
Potem zsunąłem wszystkie koła zębate z tyłu skrzyni.
![](img/001_023.jpg)
Z wałka wyjściowego wyjąłem klin. Potem jeszcze wyjąłem tylne łożysko wałka pomocniczego.
![](img/001_024.jpg)
Wyjąłem łożysko przednie wałka pomocniczego.
![](img/001_025.jpg)
Teraz mogłem już wyjąć wałek pomocniczy ze skrzyni. Od razu też wyjąłem wałek sprzęgłowy.
![](img/001_026.jpg)
Ze środka skrzyni wyjąłem widełki biegów 1/2 i 3/4. Są na nich widoczne wytarcia, czyli mamy znalezioną przyczynę wypadania trzeciego biegu.
![](img/001_027.jpg)
Próbowałem zrobić nieco lepsze zdjęcie, żeby to pokazać, ale chyba nie wyszło.
![](img/001_028.jpg)
Z tyłu skrzyni odkręciłem płytkę trzymającą tylne łożysko wałka wyjściowego.
![](img/001_029.jpg)
Po wysunięciu łożyska wyjąłem całą resztę wałka poza korpus skrzyni.
![](img/001_030.jpg)
No. To teraz trzeba to tylko umyć i poskładać.
![](img/001_031.jpg)